Heupklachten

Heupklachten komen regelmatig voor bij ouderen. Met name artrose (=slijtage) aan de heup kan een bron van pijn zijn. Niettemin kunnen heupklachten ook bij jongere mensen voorkomen, bijvoorbeeld in de vorm van sportblessures of overbelasting. Welke leeftijd dan ook, heupklachten kunnen meestal prima worden behandeld in onze praktijk. Wij onderscheiden ons door niet alleen naar de plek te kijken die pijnlijk is, maar ook spieren en gewrichten buiten uw heup te onderzoeken die problemen kunnen geven in het heupgebied. Denk hierbij bijvoorbeeld aan uw lage rug , bekken of de stand van uw benen.

Er bestaat nogal eens verwarring over welk gebied precies bedoeld wordt wanneer we over de heup praten. Daarom gebeurt het regelmatig dat mensen een verkeerde diagnose krijgen. Wanneer het heupgewricht daadwerkelijk de bron van de klachten is dan zit de pijn meestal in de bil en in de lies. Vaak is er ook sprake van uitstralend pijn naar de knie en bij kinderen kan dit zelfs het enige symptoom zijn. De beweeglijkheid van de pijnlijke heup is in de regel beperkt, bijvoorbeeld wanneer u probeert in een kleermakerszit te zitten. Liggen op de heup kan ook pijnlijk zijn.

Een veelgehoorde diagnose is slijmbeursontsteking (bursitis). Hoewel dit soms inderdaad het geval kan zijn komt een slijbeursontsteking niet zomaar uit de lucht vallen. Vaak is er een onderliggende oorzaak, te vinden in een afwijkend bewegingen van de wervels in de lage rug, het heupgewricht en / of de knieën. Het behandelen van de onderliggende oorzaak is op termijn effectiever dan simpelweg de slijmbeurs behandelen. Wij beschikken over verschillende technieken om zowel het heupgewricht als ook de andere betrokken gewrichten te behandelen. Specifieke oefeningen voor thuis zijn daarnaast vaak nodig om de spieren rondom de heup in balans te brengen en de bewegingsvrijheid van de heup te verbeteren.

IK WIL GRAAG EEN AFSPRAAK MAKEN