Rugpijn en spit

Een meerderheid van de mensen krijgt eens in zijn leven te maken met rugpijn of spit. De meeste mensen kunnen zich het moment vaak nog wel herinneren; “ik tilde de boodschappen uit de auto” of; “toen ik die ochtend uit bed stapte”.Gelukkig verdwijnt in de meeste gevallen de pijn binnen een paar dagen. Echter, soms kan het betekenen dat u een aantal weken flink bent beperkt in uw dagelijks functioneren; u kunt ’s morgens maar moeizaam uit bed komen of het is een opgave om simpel uw sokken aan te trekken. In dit soort gevallen is het aan te raden dat wij eens naar uw rug kijken.

De zienswijze dat rugklachten met bedrust voorspoedig herstellen is inmiddels verleden tijd; met chiropractie bent u sneller weer op de been. Rugpijn of spit kan ontstaan door overbelasting, een ongeluk, een langdurige foutieve houding, slijtage, maar ook tijdens de zwangerschap. De klachten uiten zich vaak in de vorm van een zeurderige pijn in de onderrug, al dan niet uitstralend naar de bil of het been. De spieren spannen hard aan en proberen zo de rug te beschermen tegen verdere schade. Stijfheid en een veelal aanzienlijke bewegingsbeperking van de onderrug zijn het gevolg. Soms kan het zijn dat er een pijnontwijkende houding of “scheefstand” ontstaat. Al deze mogelijke symptomen zullen door ons in een vraaggesprek in kaart worden gebracht alvorens tot behandeling wordt overgegaan.

Wat veroorzaakt dan die pijn in de onderrug vraagt u zich af? Veelal zijn de onderste ruggenwervel- of bekkengewrichten de primaire oorzaak van de pijn. Deze gewrichten kunnen “geblokkeerd” raken waardoor zenuwen “geïrriteerd” worden en vervolgens pijnsignalen afgeven. Deze pijnsignalen vertellen de spieren dat er iets niet goed zit in de rug, met als gevolg dat de spieren de rug vastzetten. Uiteindelijk is dus het samenspel van gewrichten, zenuwen en spieren verantwoordelijk voor het totale klachtenbeeld. Deze lichaamsonderdelen zullen in het lichamelijkonderzoek door ons dan ook uitgebreid worden onderzocht. Speciale aandacht gaat uit naar het testen van de bewegingsfunctie van uw wervelkolom. Daar ligt immers vaak de oorzaak van de klachten. Na het onderzoek zullen wij uitleggeven wat de rugklachten veroorzaakt en hoe de behandeling eruitziet. De behandeling is erop gericht de normale functie van uw rug te herstellen zodat u zo snel mogelijk uw normale dagelijkse activiteiten weer kunt hervatten.

IK WIL GRAAG EEN AFSPRAAK MAKEN