Klachten ten gevolge van een artrose

Door de toegenomen levensverwachting in Nederland krijgt bijna iedereen in zijn latere levensfase te maken met gewrichtsslijtage ofwel artrose. Artrose is een aandoening van de gewrichten, die kan leiden tot stijfheid en pijnklachten. Resulterende beweeglijkheids- en belastingsproblemen kunnen vaak chiropractisch worden behandeld, zodat u minder beperkingen hebt.

Voorzichtige schattingen geven aan dat tussen de 70 en 80 procent van mensen boven de 50 jaar in meer of mindere mate last hebben van artrose. Factoren die van invloed kunnen zijn op het ontstaan van artrose zijn onder andere: overgewicht, overbelasting, beschadiging door een ongeluk, aangeboren scheefstand van gewrichten of langdurig gebruik van ontstekingsremmers zoals prednison of corticosteroïden.

Artrose komt vaak voor en blijft beperkt tot het gebied van het aangedane gewricht. Het komt vooral voor in gewrichten die zwaar worden belast, zoals knieën en heupen. Het kan echter ook in de onderrug, nek en vingers voorkomen. Als gevolg van de artrose kunnen mensen verschillende klachten ontwikkelen, zoals lage rugpijn, ischias, nekpijn, hoofdpijn en stijfheid. Veel mensen met artrose hebben vooral ’s ochtends klachten. Omdat de gewrichten een hele nacht niet bewogen hebben worden ze stijf, waardoor ze ’s morgens pas na een tijdje weer soepeler worden.

Slijtage is een langzaam voortschrijdend proces. Het hoeft echter niet per se tot pijnklachten te leiden. Regelmatig gedoseerd bewegen kan de klachten helpen te verlichten. Voorts kunnen wij u een helpende hand bieden door stijve en pijnlijke gewrichten beter te laten functioneren. Tot slot kunt u met oefeningen die wij u voorschrijven, zelf thuis uw gewrichten soepel houden.